BERITA BAIK!!!

Sabtu, 6 Ogos 2011

KISAH ANAK SAYA

Just thinking?????? Lama jugak saya x update blog nie kerana masalah kekangan masa... Cikgu sekarang totally different kalau nak dibandingkan dengan cikgu dahulu.  Saya berani letak statement nie kerana PAPA saya dulu juga cikgu.  Well zaman dah berubah, sistem pun for sure berubah kalau x macam mana kita nak majukan diri dan negara sendiri.  Secara positive thinkingnya, "JALAN MESTI KE DEPAN...BUKAN KE BELAKANG. SETIAP YANG HIDUP PASTI MELAKUKAN KESALAHAN DAN YANG TEBAIK ADALAH MEREKA YANG BELAJAR DARI KESALAHANNYA"

Apapun ini bukan topik yang saya nak tulis dalam blog saya pagi ini. It  is about my daughter yang ada attend swimming class.  Ramai yang memberi pendapat "anak U still small n young, kalau dia join swimming class boleh ke dia faham instruction dari coach dia".  Pada pendapat saya, kita nie manusia seperti color pencil yang ada pelbagai warna.  "Tak cuba TAK TAHU, dah cuba BARU TAHU.

di atas adalah gambar anak saya yang telah di upload 
dalam you tube atas permintaan beberapa pembaca blog MAMA MIA

Ramai yang tertanya-tanya kenapa saya pilih renang untuk anak saya. Jawapannya kerana banyak manfaat boleh diperolehi ke atas kanak-kanak yang diajar berenang dengan cara yang lembut, beransur-ansur dan kanak-kanak bebas bergerak ulang alik. Kajian menunjukkan banyak faedah diperolehi daripada aktiviti berenang dan ini diakui oleh ibu bapa seluruh dunia. Antara kebaikan berenang ialah banyak peningkatan untuk perkembangan mental, fizikal, emosional, dan sosial.



Satu kajian dikendalikan oleh Professor Liselott Diem dari 1974 hingga 1976 di German Sports Collage di Cologne, Jerman mendapati kanak-kanak yang mempelajari berenang pada satu peringkat awal seawal 1 tahun menunjukkan pembanguan lanjutan dalam:
  • kemahiran motor kasar dan halus
  • refleksi (masa tindak balas)
  • Kuasa tumpuan (fokus)
  • Kepintaran / kecerdasan
  • Tabiat sosial
  • Interaksi sosial
  • Keyakinan diri
  • Kebebasan
  • Boleh menangani situsi yang diluar jangka.
So,  my advice kepada semua ibu bapa tolong jangan memberi expectation yang rendah kepada anak anda seBelum anda memberi dia peluang untuk mencubanya kerana "DI MANA ADA KEMAHUAN DI SITU ADA JALAN"

1 ulasan:

  1. cayalah mama mia... hope mia blh jd champion sukan renang... aunty yaya sokong mia n mama mia... pedulikan orang lain... yg pasti kita tahu ape tujuan n matlamat kita dlm membesarkan anak2... chaiyok2...

    BalasPadam