BERITA BAIK!!!

Jumaat, 2 Mac 2012

Selamat Datang Ke Labuan

Minggu depan sudah mula cuti sekolah.  Semua orang sudah sibuk planning itu planning ini tapi untuk kawan2 yang status GURU jangan lupa tanda exam paper!!!  Cuti kali ini Mama Mia sekeluarga tak balik KL.  Konon2xnya bermimpi siang dan malam tahun nie tahun terakhir lah di Miri so, sebelum "hujan emas di negeri orang , hujan batu di negeri sendiri" ingat nak takluk la Sarawak nie dulu.  Reasonnya, terngiang-ngiang di telinga kata kawan2x yang telah "hujan batu di negeri sendiri" konon2x nya nak datang lagi ke Sarawak nie tapi....hampeh tak nampak batang hidung pun.  Yer lah x kata kat orang lah kan, kalau Mama Mia sendiri pun belum tahu bila nak datang lagi.  Terasa rugilah bila dah ada di tempat orang tapi x manfaatkan masa habis-habisan untuk menikmati keindahan di sini nak datang ke sini balik nanti banyak nak di fikir tambah2x soal kewangan kerana tiket kapal terbang ke sini bukannya murah.  Planning Mama Mia sekeluarga macam nak ke Kuching jer.  Bukannya aper kebetulan pasport maid Mama Mia awal tahun next year dah nak tamat tempoh jadi terpaksa renew lah kan..  Difahamkan oleh imegresen Miri minta Mama Mia renew kat kedutaan indonesia di Kuching jer so sambil menyelam minum air lah.  Apa2x pun balik dari Kuching nanti Mama Mia akan update  ok.

Cuti raya Cina yang lepas Mama Mia lupa nak update tentang percutian Mama Mia ke Labuan.  Jadi hari nie Mama Mia akan story morry about Labuan. Pada pendapat Mama Mia Labuan nie memang wonderful place untuk kita pergi bercuti dan tenangkan fikiran kerana di sana tidak di suggestkan untuk shopping kecuali lah kalau ada niat nak beli kain sutera atau coklat.  Lainnya, sudah pasti masa akan dihabiskan bersama keluarga untuk bersantai atau makan.

Menggunakan perkhidmatan feri dari Muara (Brunei) untuk ke Labuan

Nak tahu harga tambang sila klik 


 
 Gambar sekitar jeti Muara

 Mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit untuk sampai ke jeti Labuan.  Penumpang dapat menghilangkan keboringan dalam feri dengan menonton video yang ditayangkan 

 Makanan ada di jual dalam feri ini

 Deluxe room ini dibayar dengan harga ONLY RM 188 sahaja tetapi mestilah mempunyai identiti card "Goverment"

Untuk keterangan lebih lanjut tentang resort nie sila klik sini;


 check in konon2x satu hari jer tiba2x nak balik tiket feri habis.  Nasihat Mama Mia sebelum datang sila beli tiket pergi dan balik terlebih dahulu ok.

 service dalam bilik

 bilik air untuk deluxe room ini

 Inilah gambar luaran resort yang menempatkan deluxe room kami

 Sky Park ini merupakan tempat shopping coklat termurah di Labuan yang kami jumpa.  Untuk keterangan lebih lanjut sila klik;


 Antara koleksi coklat yang ada di Sky Park

 Dalam plastik beg di atas penuh dengan coklat2x yang telah dibeli oleh Mama Mia dan kawan2x.  Jacob tin biscuit dengan keropok twistiest itu diberi percuma setelah bershopping dengan jumlah tertentu

 Swimming pool ini terletak berhadapan dengan pintu deluxe room

 Terumbu warisan merupakan tempat untuk makan ketam

 Selain di Terumbu Warisan Mama Mia suggestkan tempat yang paling x dapat di lupakan untuk makan 'sea food' adalah di "MAWILA RESTAURANT" 

 Bersantai di kolam renang depan pintu bilik

 Kalau dah banyak shopping coklat jangan lupa beli beg ini

 Gambar nie diambil di Muzium Chimney

Serba sedikit tentang Chimney

Terletak di suatu kawasan tinggi di Tanjung Kubong adalah sebuah struktur terkenal ‘Chimney' – dengan bata merah tersusun 106 kaki tinggi, ia dikaitkan dengan zaman perlombongan Labuan. ‘The Chimney' dibuat daripada lebih 23,000 bata merah yang diimport dari England. Struktur ini merupakan stail British yang biasa ditemui.

Untuk sekian lama, ‘The Chimney' dianggap sebagai satu aci pengudaraan. Bagaimanapun, penemuan terbaru menunjukkan bahawa tiada kesan asap or pembakaran bagi mencadang penggunaannya sebagai serombong. Galian terperinci mendedahkan bahawa terdapat 12 lapisan batu-bata dibawah permukaan. Struktur ini terletak pada satu kawasan batu kapur yang mengandungi kaolin atau lempung tembikar, yang menyediakan asas kukuh.

‘The Chimney' masih dianggap sebagai suatu misteri pada hari ini. Terdapat banyak hipotesis yang telah dikemukakan bagi membongkarkan misteri ini. Sesetengah pendapat menyatakan bahawa ianya sebuah rumah besar yang tidak siap. Terdapat juga pihak yang mengatakan bahawa ia adalah sebuah rumah api pagi kapal-kapal yang berlalu. Pada zaman kegemilangannya, sebuah penempatan didirikan di kawasan berhadapan laut yang terletak dibawah ‘Chimney'. Ia telah digunakan sebagai menara loceng untuk menandakan kedatangan kapal-kapal kepada penduduk disitu. ‘Chimney' telah menjadi satu teka-teki yang menarik minat para penduduk tempatan dan juga pelawat-pelawat.




 Di shoppers' stop ini juga kita boleh shopping coklat, rokok (amaran:ianya merbahayakan kesihatan) dan perfume

 Perfume yang dijual dalam shoppers' stop

 ini merupakan kedai yang menjual kain sutera.  Lokasinya berhampiran dengan kedai shoppers' stop tadi.  Nama kedai Mama Mia lupa lah pulak ^__^

 Beginilah keadaan kereta kita di dalam feri untuk menuju ke Labuan mahupun Muara

Setelah sampai di Muara, penumpang di nasihatkan turun jalan kaki untuk chop pasport ok


5 ulasan:

  1. I know this site presents quality depending posts and additional material, is there any
    other web site which offers such data in quality?
    my web site :: mackeeper ads

    BalasPadam
  2. kiranya labuan ni macam langkawi la ek

    BalasPadam
  3. thanx untu info ni....i baru nak g labuan bln april ni...:)

    BalasPadam
  4. Labuan ni kalau nak makan angin tu best lah... cuma 2 3 malam.. kalau lebih nanti bosan... tpi, kalau nak tinggal kat sini boring sngat2. susah nak jalan2.. kawasan pulau ni terhad.. kalau nak kluar dri labuan ni pun, kena naik feri.. tu yg bosan..

    BalasPadam
  5. Ingat labuan.. mesti ingat coklat...

    BalasPadam