BERITA BAIK!!!

Selasa, 7 Jun 2011

Desert Minum Petang

Batal sembahyang kerana 50 sen

Pada suatu hari Jumaat yang hening, Ahmad naik bas ke masjid bagi menunaikan sembahyang Jumaat.   Mak Ahmad memberikan RM 1 bagi tambang bas pergi dan balik memandangkan Ahmad dah pun makan tengahari di rumah.  Perjalanan ke masjid itu dalam lingkungan 10km jauhnya.
Ahmad membayar tambang bas 50 sen kepada konduktor yang kacak itu lalu konduktor itu pun memulangkan baki wangnya dengan duit syiling 50 sen sekeping.  Ahmad pun ambil duit itu simpan dalam kocek bajunya.
Sampai di masjid Ahmad pun mengambil tempat di saf ke-2 memandangkan saf pertama sudahpun penuh.  Selepas azan berkumandang, pak imampun mengimamkan solat Jumaat.
Ahmad pun menunaikan sembahyang Jumaat itu.  Semasa para jemaah rukuk termasuk Ahmad sekali, tiba-tiba duit 50 sennya terjatuh dan tergolek betul-betul jatuh di bawah terlapak tangan orang di hadapannya.  Risau apabila nak jalan kaki balik rumah masa panas2 terik itu.  Ahmad pun berbisik kepada orang dihadapannya....."jangan ambil duit aku tu, aku nak buat tambang balik nanti"
Lalu orang itu pun menjawab "Ala....setakat 50 sen tu aku tak heranlah, tak de sapa nak ambil duit kau tu".
Lalu orang disebelah Ahmad yang terkejut kerana Ahmad bercakap di dalam sembahyang pun berkata "Eh korang nie, dalam sembahyang mana boleh bercakap"
Selepas itu, ada orang lain pula bersuara "Yang kau bercakap tu apasal"
Sah la.....sembahyang mereka terbatal hanya kerana 50 sen

Moral of the story.....
* Jangan bercakap apabila sembahyang
* Bagi tujuan menegur, seseorang mestilah dengan bijak dan mengikut ilmu
* Anda mesti bijak dalam menilai sesuatu perkara

1 ulasan: