BERITA BAIK!!!

Rabu, 13 Jun 2012

SABAH WITH LOVE PART-3

Entry nie tentang hari ke-3 percutian Mama Mia di Sabah.  Seawal 6 pagi group Mama Mia dah ready menyusun barang di dalam kereta sambil memanaskan enjin kereta untuk meneruskan perjalanan Kota Kinabalu ke Semporna.  


Tepat 6.30 pagi kami semua menuju ke tingkat 6 Court Yard Hotel untuk breakfast.  Seperti yang Mama Mia mention dalam entry yang lepas penginapan Mama Mia di Court Yard Hotel include breakfast.



Variety jugalah makanan untuk breakfast yang disediakan oleh pihak Court Yard Hotel.  Yang bestnye rasa setiap makanan yang disajikan secara buffet ini memang boleh membuatkan diri seolah-olah berada di semenanjung.  Sangat-sangat "asian taste".


Anak Mama Mia boleh habiskan 2 pinggan mee goreng



Mama Mia sangat suka dengan pisang goreng dan apam nie.



Mee kari nie Mama Mia dan husband setiap orang 3 kali repeat




Mama Mia dapat melihat permandangan ini sambil breakfast di Court Yard Hotel.


7.30 pagi setelah selesai breakfast terus kami ke lobby hotel untuk urusan check out.  Lebih kurang jam 8.00 pagi baru Mama Mia dan kawan-kawan bertolah ke Semporna.


Tips!!!
Untuk ke Semporna perlu search GPS atau guna direction ke TUARAN, KUNDASANG, RANAU, SEMPORNA atau TAWAU.


Jangan risaulah...untuk ke Semporna hanya ada satu jalan sahaja apapun paling senang tengok signboard kundasang jer dulu lagi senang.


Sepanjang perjalanan dari Kota Kinabalu ke semporna apa yang Mama Mia ble kongsikan bersama pembaca-pembaca blog Mama Mia dah tentulah permandangan GUNUNG KINABALU yang Mama Mia candid dalam kereta...





Tanpa Mama Mia dan kawan-kawan sedari penjalanan kami ke Semporna rupa2nya merentasi Banjaran Crocker.  





Banjaran Crocker merupakan kawasan pergunungan tertinggi di Sabah yang mana Gunung Kinabalu merupakan sebahagian daripada Banjaran tersebut.

Berjalan pada waktu siang barulah dapat kami lihat betapa merbahayanya perjalanan melalui jalanraya merentasi Banjaran itu, terlebih lagi bagi mereka yang tidak biasa melaluinya. Namun terasa berbaloi apabila melihat keindahan panorama di atas Banjaran tersebut.

Akhirnya....


Inilah mercu tanda SEMPORNA.... perjalanan kami dari Kota Kinabalu ke Semporna mengambil masa lebih kurang 9 jam jugalah termasuk 2 kali berhenti yang pertama di stesen minyak Shell Beluran dan keduanya berhenti makan di pekan Lahad Datu. (2 kali berhenti tersebut = 1jam 30 minit).  Kalau dihitung sebenarnya perjalanan dari Kota Kinabalu ke Semporna adalah lebih kurang 6 jam sahaja.  Tapi dinasihatkan perjalanan tersebut perlu berhenti untuk rehat sekejap disebabkan keadaan memandu sepanjang jalan yang bengkang-bengkok dan berbukit bukau itu adalah agat memenatkan.


Inilah pekan Semporna. Dan Mama Mia dan kawan2 bermalam di......


  Dragon Inn Floating Resort.....



Inilah gambaran chalet Dragon Inn Floating Resort dari luar...



Muka-muka keletihan baru sampai Semporna dan nak check in Dragon Inn...




 

Besar jugalah Dragon in Floating Resort ni... Bagi yang teringin nak bermalam di Long House, Dragon Inn Floating Resort boleh bagi service ni pada anda...:)


Inilah keadaan bilik chalet kami.....Mama Mia rasa berbaloi jugalah sebab harga semalam menginap di sini cuma RM88 termasuk breakfast untuk 2 orang..



Inilah keadaan luar bilik penginapan kami



Ikan di belakang tu adalah yang sebenar dan telah di awet.



Dragon Inn Souvenir Shop ada menyediakan perkhidmatan 't-shirt printing' yang boleh request gambar sendiri..


Dragon Inn juga mempunyai satu kawasan 'life akuarium' sendiri dan ianya percuma untuk tetamu yang menginap di Dragon Inn Floating Resort.



Malamnya, Mama Mia dan kawan2 dah penat tetapi perut yang lapar minta diisi.  Dah tentulah nak makan sea food.  Cadangan awalnya nak makan di Kampung Tampi-Tampi tempat filem Duyung tu tapi kerana masing-masing dah keletihan jadi perancangan tersebut ditunda kepada malam terakhir di Semporna nanti.  Jadi, kami semua hanya dinner di Dragon Inn Restaurant sahaja...Makan di sini kira oklah sebab dah tentu semuanya fresh.  Cakap jer nak makan ketam??? udang??? ikan??? lobster??? semuanya fresh mereka tangkap bawah restaurant Dargon Inn ni sahaja dan terus masak.  Masa Mama Mia request nak pilih ikan dibawanya Mama Mia ke sebelah restoran dan pelayan tersebut menggunakan bakul khas menangkap ikan di bawah restoran tempat kami makan. Bestkan???





Licin??? Dah pasti sebab semua tengah lapar dan rasa makanan juga boleh tahanlah cuma.......harganya agak MAHAL.  Macam nie jer dah RM350.++.  Selesai makan kami semua keluar jalan-jalan sekejap ke Guardian kerana ada yang nak Cari Sun Block dan sebagainya.  Kami cuma jalan kaki sahaja kerana lokasi hanya di belakang resort.





Masing-masing dah kepenatan kami semua terus balik resort dan lena untuk mimpi-mimpi yang lebih indah untuk perjalanan seterusnya.


So, enough for Sabah With Love Part-3.  Nanti episod seterusnya......Sabah With Love Part-4.


ASTA LAVISTA BABE.......

2 ulasan:

  1. Nice trip.Nak tanya...brapa jam drive dari KK ke Semporna?dan juga dari Semporna ke kundasang?

    BalasPadam