BERITA BAIK!!!

Khamis, 7 Julai 2011

Bayi lelaki maut tersedak susu

JOHOR BAHRU – Seorang bayi lelaki berusia empat bulan maut dipercayai tersedak susu di Taman Asuhan Kanak-kanak (Taska) di Pasir Gudang di sini semalam.
Muhammad Daniel Haziq Mohd. Farid disahkan meninggal dunia sebaik tiba di sebuah klinik swasta kira-kira 50 meter dari taska tersebut.
Seorang pengasuh yang enggan dikenali berkata, kejadian pada pukul 9.30 pagi itu disedari oleh seorang pembantu ketika mahu memandikan Muhammad Daniel yang sedang tidur selepas meminum susu.
Sementara itu, ibu mangsa, Azura Hani Hamdan, 33, mendakwa, dia mengetahui kejadian itu pada pukul 10 pagi selepas rakan-rakannya memaklumkan seorang bayi dari taska berkenaan dihantar ke klinik.
Pensyarah di Institut Latihan Perindustrian Pasir Gudang itu kemudian mengambil keputusan pergi ke taska tersebut bagi mengetahui perkara sebenar.
KOmen Mama Mia:
Nowadays, macam2 boleh jadi.  When be like that, barulah nak menunding jari kepada orang itu, orang ini dan macam2 lagi lah.  Sure la kan, takkan nak tunding jari ke diri sendiri.  Kesian baby tu baru 4 bulan...itulah ketentuan tuhan kita hanya mampu merancang tapi tuhan yang menentukan.  Tuhan lebih sayangkan dia jadi kita hambanya sebagai seorang Islam kenalah terima Qada' dan Qadar tuhan.  Tak payah nak tunding jari sana sini buat letih jer.  Apa pun saya tahu **berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul** dan ** orang cakap memang senang tapi orang yang melaluinya????**
Apapun saya ucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham...cerita nie sama macam nasib yang menimpa  anak kawan saya beberapa tahun yang lepas.  Apapun sebagai seorang Islam mesti ingat
RUKUN IMAN
Dari segi bahasa iman membawa maksud percaya, yakin dan membenarkan.  Kepercayaan yang terbitnya daripada hati iaitu mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa apa yang dibawa oleh Rasullullah SAW adalah benar dan datangnya daripada Allah SWT
1. PERCAYA KEPADA ALLAH
Mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa Allah SWT yang mencipta alam ini dan Dialah Tuhan yang behak disembah dan ditujukan segala pergantungan hidup.
2. PERCAYA KEPADA MALAIKAT
Mempercayai bahawa Allah SWT mempunyai persuruh-persuruh yang sentiasa patuh dan taat menjalankan segala titah perintahNya.  Mereka itulah yang disebut malaikat yang bukan manusia dan bukan binatang.
3. PERCAYA KEPADA KITAB
Kitab adalah unang-undang dasar yang dijadikan pedoman atau pengajaran kepada manusia yan henak dipimpin. Kitab diberikan kepada para rasul utusan Allah.  Tetapi bagi rasulrasul yan tiak mempunyai kitab, wajib bagi mereka menikut dasar kitab yang terdahulu daripadanya.
4. PERCAYA KEPADA RASUL
Allah SWT mewajibkan atas setiap orang Islam supaya beriman kepada semua rasul yang telah diutuskan oleh Nya tanpa membeza-bezakan antara seorang rasul dengan rasul yang lain.
5. PERCAYA KEPADA HARI KIAMAT
Antara perkara-perkara yang berhubung dengan hari kiamat adalah bertolak daripada kepercayaan kepada adanya  mati, pembalasan alam kubur, azab atau nikmat, hari kebangkitan, padang mahsyar, meniti titian "sirat", syurga dan neraka
6. PERCAYA KEPADA QADA' DAN QADAR
Qada' beerti kejadian, hukum yang terjadi dan berlaku pada diri seseorang seperti kaya, miskin, elok, buruk, untung, rugi, hidup, mati dan sebagainya.  Qadar pula beerti ukuran da sukatan yang ditentukan atas tiap-tiap makhluk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan