BERITA BAIK!!!

Selasa, 14 Jun 2011

ANAK MANJA? MASALAH?TIPS?CARA ATASI???????

Hari ni Mama Mia nak kongsikan dengan pembaca-pembaca blog Mama Mia semua tentang bagaimana cara untuk mengatasi anak yang manja.
Biasala, bila anak meninggalkan usia kecilnya kadang-kadang mereka masih juga manja.  Anak menjadi manja disebabkan oleh layanan kita sebagai parentsnya yang terlalu berlebihan dalam menuruti semua permintaan anak.  Apa yang diminta oleh anak, ibu apa selalu memenuhinya.  Jika ibu bapa tidak memenuhi permintaannya, anak pun merengek dan menangis.  Adakah itu satu-satunya faktor penyebab??? Salah ke kalau macam tu????Itu persoalan biasa yang bermain di fikiran setiap ibu bapa.
Sebagai seorang Ibu, Mama Mia rasa tak salah kalau kita cuba penuhi permintaan anak kita tetapi biarlah kena dengan caranya.  Biasanya Mama Mia akan minta sesuatu dari anak Mama Mia dan apabila permintaan Mama Mia ditunaikan barulah Mama Mia penuhi permintaan anak Mama Mia sebagai pengukuhan atau ganjaran kepadanya.  Adillah kan....mestilah give N take.
Pada pendapat Mama Mia itu bukanlah satu-satunya faktor penyebab anak menjadi manja. Sifat anak Mama Mia yang manja terjadi mungkin disebabkan oleh keinginan dia untuk selalu berada disamping Mama Mia dan suami.  


Tips Atasi Anak Manja
> Parents mesti ada kemahuan untuk tidak manjakan anak. Sangat penting tu!!!!! (Amaran keras)
> Tak salah kalau kita mengajar anak kita hidup berdikari mulai dengan perara-perkara yang kecil contohnya biasakan anak dengan mengambil baju sekolah sediri, makanan atau minuman sendiri.  Pendapat orang bila kita minta anak kita berbuat demikian, "Mummy awak tu malas, ada ke awak yang kecil2 pun dah suruh buat sendiri" pedulikan jer dengan pendapat orang, kerana lain orang lain pendapat. Bagi Mama Mia, pepatah *Kalau nak lentur buluh biar dari rebungnya* ada banyak kebaikannya. Kalau tak, x kan pepatah sedemikian masih digunakan sehingga sekarang. Buktinya, Mama Mia sekarang menjadi orang yang boleh berdikari dan berbakti kepada masyarakat kerana *pepatah * itu sahaja.  Walaupun Mama Mia ada orang gaji tetapi Mama Mia tidak mahu anak Mama Mia sentiasa bergantung dengannya.
> Sentiasa berkomunikasi dengan anak bahawa pada usianya ketika ini, dia harus mempunyai tanggungjawab. Bukannya nak *stress* kan anak Mama Mia. Tetapi, Mama Mia cuba jelaskan kepada anak Mama Mia mengenai keutamaan bahawa tidak semua perkara yang diinginkannya mesti dipenuhi. * Untuk mendapatkan sesuatu mestilah dengan cara berusaha kerana dengan itu kita akan lebih menghargainya*
> Jika anak Mama Mia masih mengingkar perintah Mama Mia dengan merengek atau menangis, Mama Mia akan biarkannya sehingga anak Mama Mia tenang dan setelah dia tenang barulah Mama Mia cuba explain bahawa tindakannya itu tidak benar.  Cuba fikir??? Kalau kita diberitahu/dituduh membuat kesalahan, dah tentu kita mahukan explanation kan??? Anak kita pun begitu juga.
>  Parents harus konsisten untuk tidak memanjakan anak (Perkara Wajib BUAT).  Jangan hanya sanggup melakukannya satu atau 2 hari sahaja, dan kemudian memanjakan mereka kembali.
>  Mama Mia sealu berikan pujian jika anak Mama Mia tidak lagi merengek ketika meminta sesuatu sehingga dia memahami bahawa Mama Mia bahagia jika melihat dirinya mulai berubah.



Isnin, 13 Jun 2011

Cara Tingkatkan Traffic Blog Anda

Pasti bagi "Orang Baru" dalam dunia blog nie pasti tercari-cari 
cara nak tingkatkan traffic ke blog korang kan.

"Kenapa agaknya traffic flow ke blog aku nie tak banyak mcm 
orang lain ek...." 
"Macam mana orang lain ramai jer visitor......huhuhuhu"

Persoalan mcm nie biasa kita dengar terutama bagi yang baru 
dalam dunia blog. Rasa seronok jer tgk traffic melimpah ruah kat 
blog orang lain. Hish!! Tension tul tgk traffic blog sendiri mcm 
kura-kura merangkak hehehehe.

Kat sini saya nak share salah satu teknik mudah untuk tingkatkan
traffic ke blog korang. Caranya takder ler susah sangat mudah jer.
Semudah ABC hehehehe. Tak caya korang leh CUBA TRY TEST
First Step:

Nak klik banner nie pun leh gak.




Second Step:
Akan terpampanglah sebuah web kat situ. Korang terus 
SCROLL TERUS KE BAWAH kalau korang taknak baca
satu per satu ler. Korang akan nampak perkataan nie
Sign up now for FREE!
Korang akan nampak ada 6 AD. Korang kena klik 6 AD 


nie so akan terpampang ler website org lain. Korang tak
leh skip step nie yer. Korang kena buka setiap satu AD 
sebab ada code kat atas website diaorang yang perlu korang 
COPY PASTE nanti.
Third Step:
Kat bawah 6 AD tadi korang akan nampak perkataan nie siap 
ngan box
Enter the codes in the boxes below:
Apa lagi, korang COPY & PASTE setiap code dan masukkan
ler code tadi kat dalam box ikut susunan. Lepas tu korang register
ler detail korang semua yer. Then klik button SUBMIT bila dah isi
maklumat blog korang.

Nanti korang akan dapat email pengesahan dari Fwebtraffic leh
check kat INBOX atau BULK. Klik link pengesahan kat email 
korang. Lepas tu korang akan dapat satu lagi email ID dan 
Password untuk korang LOGIN ke web Fwebtraffic. Korang leh 
ler copy URL atau HTML Code then korang leh ler promote. Insyallah 
nanti dapat ler traffic free.

Selamat mencuba.